torsdag 18 augusti 2011

Levergryta





Kalvlevergryta är något jag längtar efter. Svårt att få tag på just kalvlever eller ungnötslever i Singapore, så självklart måste jag äta detta i Sverige.
Det kanske inte är så många som gillar just lever i grytform, de flesta gillar väl lever i pastejform tror jag ;) eller?

Ingredienser för 2 personer:
200 g kalv- eller nötlever
1 st gula lökar
1 st liten morot i pengar
salt
vitpeppar
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
uns soja
2 msk smör till stekningen

Tillbehör lingonsylt och kokt potatis

Gör så här:
Skölj lever och torka den. Skär den sedan i små tärningar.
Skala och skiva löken. Fräs löken i en stekpanna med lite av smöret tills den är gyllenfärgad. Ta upp löken.
Skala moroten och skiva i pengar, lättkoka 5 min i saltat vatten eller använd potatisvattnet när du kokar potatisen.
Blanda mjöl, salt och vitpeppar i en plastpåse och lägg ner tärningarna av lever och blanda om.
Bryn nu smöret i pannan och stek levertärningarna så mycket som du vill (jag gillar torr lever). Lägg sedan tillbaka löken, de lättkokta morötterna, så på grädden och ev. lite soja för färgens skull.
Låt småputtra en liten stund 5-10 min, blir det för tjockt slå på lite mera grädde eller mjölk.

Bara att äta och njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar