torsdag 18 augusti 2011

Limeparfait





En riktig favorit är denna limeparfait eller glass kan man också kalla den. Den passar perfekt till jordgubbarna, och den höjer liksom smaken på gubbarna flera nivåer och det är limen som gör det hela.
Nu ska jag riktigt frossa i denna råvaror när jag kommer hem till Sverige, svensk ekologisk grädde - mums!
Ska grunda med detta med ett helt dricksglas, längtar verkligen efter färsk tunn fet grädde och ekoloigisk förstås att dricka.
Vad längtar jag (Annelie) mera efter än grädde, jo svensk färskpotatis förstås, Hugos isterband, Lulles bredbara leverpastej, ostkaka och Budapestbakelse med färska hallon i.

Vad längtar Tommy efter: jag tror och han får rätta mig om jag har fel senare idag. Förstås svenska färskpotatisar, Hugos Isterband men också falukorv, norrbodas rökta korv som pålägg, Vaggeryds prinskorv, Boxholms gräddost, falu rågruta och till sist svenska jordgubbar och vispad svensk grädde.

Senare idag kommer facit om jag hade rätt!

Vad längtar du efter för mat just nu?

Ingredienser
(8 portioner)
4 äggulor
1 dl florsocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime
4 dl grädde

Gör så här:
Vispa äggulor, florsocker, limeskal och saft poröst. Vispa grädden och blanda den med äggsmeten. Häll smeten i en sockerkaksform med hål i mitten (1 1/2 l). Frys i 4–5 timmar. Stjälp upp parfaiten på ett fat.

Servera med färska jordgubbar i hålet och runt.

Släpper inte parfaiten från formen, doppa formen snabbt i hett vatten innan du stjälper upp den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar